
Revista de Cultura • 70 • 2022

A ABELHA DA CHINA: 200 ANOS DE IMPRENSA DE LÍNGUA ESTRANGEIRA EM MACAU

TANG IO WENG

42

The Research History of A Abelha  da China, 
China’s First Foreign Newspaper

Tang Io Weng*

*Tang Io Weng is an assistant professor at the Macau University of Science 
and Technology. He obtained his Ph.D. from the School of Journalism and 
Communication of Peking University. 

ABSTRACT: Founded in 1822, A Abelha da China is regarded as the first modern newsprint of Macao. 

With a history of 200 years, however, the research history of this weekly newspaper only 

started in 1965, with Father Teixeira. Research articles on A Abelha da China were first 

published in Portuguese and English. A Abelha da China first appeared under the Chinese 

name ‘Mifeng Huabao’ (蜜蜂華報) in History of Chinese Newspapers and Magazines written 

by Gou Gong Cheng in 1927. However, A Abelha da China was briefly covered in only a few 

lines. It was only at the end of 1995 that an opportunity for an in-depth study of A Abelha da 

China emerged when Prof. Fang Hanqi from Renmin University was presented with a fac-simile 

edition of the newspaper. In 1996, Prof. Cheng Manli from Renmin University of China 

researched A Abelha da China for her doctoral dissertation. This article explores the following: 

the introduction of preliminary research and evaluation of A Abelha da China by Chinese 

scholars, the miraculous relationship between Prof. Fang Hanqi and A Abelha da China, 

and the difficulties Cheng encountered when she researched the newspaper. The article also 

touches on several controversies that arose from the study of A Abelha da China.

   KEYWORDS: A Abelha da China; Portuguese newspaper in Macao; First foreign newspaper in China.

Tang Io Weng é professor assistente na Universidade de Ciência e Tecnologia de 
Macau. Doutorado pela Escola de Jornalismo e Comunicação da Universidade de 
Pequim. 



2022 • 70 • Review of Culture

THE RESEARCH HISTORY OF A ABELHA DA CHINA, CHINA’S FIRST FOREIGN NEWSPAPER

 A ABELHA DA CHINA: 200 YEARS OF FOREIGN-LANGUAGE PRESS IN MACAO

43

Why should we study a Portuguese weekly 

that was published in 1822 with a small circulation?

According to Prof. Fang Hanqi from Renmin 

University of China, ‘Foreigners engaged in 

newspaper production in China constitute a special 

chapter in the history of Chinese journalism. After 

A Abelha da China, foreign-run newspapers and 

periodicals published in China numbered quite 

a few hundreds […] this is a subject worthy of 

research.’1 Therefore, Fang entrusted the important 

research mission to one of his doctoral students, 

and affirmed the significance of this study. ‘This 

monograph will have important reference value for 

the study of the history of Chinese journalism, the 

study of modern Chinese history, and the study 

of cultural communication history between China 

and foreign countries.’2

In the summer of 1998, Cheng Manli 

completed a case study on the Portuguese 

newspaper A Abelha da China. She began her 

statements by affirming the value of the newspaper 

as irreplaceable and unique in the history of 

Chinese journalism. In her doctoral dissertation, 

Cheng pointed out that A Abelha da China is 

characterised by historical values in journalism, 

that is, the first modern newspaper published in 

China, the first newspaper founded by foreigners in 

China, and the first newspaper in Macao’s history.3

Macao historian Wu Zhiliang and 

journalism historian Camões C. K. Tam have 

studied A Abelha da China since the mid-1990s 

and published an article entitled ‘Zhongguo 

lingtu shang de diyi fen waiwen baozhi: Aomen 

de puwen mifeng huabao (1822–1823) ’ (The 

First Foreign Language Newspaper of China: A 

Abelha da China (1822–1823) of Macao). The 

article spoke highly of the value of researching 

A Abelha da China. According to the article’s 

conclusion, ‘For scholars and experts who study 

the modern history of Macao, the changes in the 

political system of Macao, in the sovereignty of 

Macao, and in the political development issues, 

the data recorded in the Portuguese A Abelha da 

China is definitely a treasure trove, and is worthy 

of further exploration by scholars and experts.’4

Prof. Li Changsen from Macao Polytechnic 

University, who has experience in journalism and 

translation, published Jindai Aomen waibao shigao 

(Modern Macau Foreign Newspapers History) in 2010. 

He summed up the significance of studying Macao 

foreign press from eight perspectives, the primary 

stated as ‘complementing the previous studies on 

modern history of Macao through researching the 

emergence and development of foreign newspapers, 

as well as the historical and social background that 

contributed to the development of foreign media.’5  

That is to say, in addition to its value in the history of 

The book cover of the fac-simile edition of A Abelha da China (1822–1823), 
published jointly by the University of Macau and the Macao Foundation in 1994.



Revista de Cultura • 70 • 2022

A ABELHA DA CHINA: 200 ANOS DE IMPRENSA DE LÍNGUA ESTRANGEIRA EM MACAU

TANG IO WENG

44

journalism, A Abelha da China and related research 

on this newspaper complements the existing studies 

of Macao history from the perspective of public 

opinion.

1. HISTORY OF RESEARCH ON A ABELHA DA 

CHINA

A Abelha da China was originally a 

Portuguese newspaper that was founded due to the 

new regulation of the press under the influence 

of the Portuguese Constitution decreed in 1822. 

Naturally, the first batch of historical materials 

came from the research results of Portuguese 

historians and journalists. Only when these 

articles were translated into English or Chinese 

would Chinese scholars have the opportunity to 

read them. During the mid-1980s, in response to 

the political transition of Macao, the Portuguese 

government supported the Chinese–Portuguese 

bilingual education of local residents of Macao, 

hence there were a few scholars who could read 

Portuguese materials.

1.1 STUDIES OF PORTUGUESE RESEARCHERS

Research articles on the press in Macao and on 

Portuguese newspapers first appeared in Portuguese 

and English works, such as Jornalismo em Macau 

(Journalism in Macao) by Gabriel Fernandes6 

and The Beginnings of Printing at Macau by J. M. 

Braga7. Since then, most of the information about 

A Abelha da China, whether in Portuguese or 

Chinese, is mostly quoted from the 1999 edition of 

Imprensa Periódica Portuguesa no Extremo Oriente8 

(Portuguese Periodical Publication in the Far East) 

by Fr. Manuel Teixeira, a Macao historian. In one 

chapter of this book entitled ‘Early Newspapers 

in Macau’, Teixeira listed the data of the earliest 

newspapers in Goa, Macao, Angola, Mozambique, 

São Tomé and Príncipe, Guinea and other places. 

For example, Gazeta de Goa of Goa, India was 

founded on 22 December 1821, nine months 

earlier than A Abelha da China of Macao9. This 

book provides the most complete materials about 

A Abelha da China in the Portuguese language 

literature. Also, Macao journalist João Guedes 

once introduced A Abelha da China in an article 

entitled ‘Yi chang geming, yi wei faguan he yi ge 

yongyu kenhuang de jizhe’ (A Revolution, a Judge 

and a Pioneering Journalist), which was published 

in 1993 in Review of Culture (Chinese Edition) 

published by the Cultural Institute of Macao 

(the present-day Cultural Affairs Bureau)10. In 

addition, in 1991, Review of Culture (English 

Edition) published five articles on journalism in 

mainland China and Macao, all referring to A 

Abelha da China.

1.2 STUDIES OF CHINESE RESEARCHERS

Gou Gong Cheng, the father of Chinese 

journalism history, published Zhongguo bao xue shi 

(History of Chinese Newspapers and Magazines) in 

1927. When referring to Portuguese newspapers 

among the foreign newspapers, he says the 

following, ‘A Abelha da China was launched on 12 

September 1822 (the first year during the reign of 

Emperor Daoguang). In 1824, it fell into the hands 

of a radical party and was renamed as Gazetache 

Macao [sic],11  which ceased in the year after.’ 

Taiwanese journalism historian Zeng Xubai 

described A Abelha da China in the History of 

Chinese Journalism published by San Min Book, ‘In 

terms of time, the Portuguese (A Adelha da Chine 

[sic], published in Macau in 1822) is regarded as 

the earliest foreign-language newspapers.’ Zeng 

added no new data, nor did he correct the existing 

mistakes, and he even misspelt ‘Abelha’ (meaning 

‘bee’ in Portuguese) as ‘Adelha’.12

The Zhongguo xinwen shiye tongshi (General 

History of Chinese Journalism) edited by Fang 

Hanqi in 1992 is redeemed as the most complete 

journalism history in mainland China. It covered 

A Abelha da China as follows, ‘A Abelha da China, 



2022 • 70 • Review of Culture

 A ABELHA DA CHINA: 200 YEARS OF FOREIGN-LANGUAGE PRESS IN MACAO

45

THE RESEARCH HISTORY OF A ABELHA DA CHINA, CHINA'S FIRST FOREIGN NEWSPAPER

launched on 12 September 1822, was regarded as 

the first published newspaper, and the first foreign-

language newspaper published in China. It was a 

weekly with several supplements. It functioned as 

the organ of the Portuguese Radical Party and a 

supporter of the current government. Editor-in-

chief António as the leader of the Church of Macao 

as well as one of the leading members of Portuguese 

ruling party. In January 1824, the original ruling 

party was overthrown, so the newspaper was forced 

to stop. The editor-in-chief António fled first to 

Guangzhou, and later to Calcutta, India.’13  

In March 1994, the University of Macau 

and the Macao Foundation published a fac-simile 

edition of A Abelha da China, providing global 

scholars with an opportunity to access the full 

texts of the newspaper when conducting research. 

Since the newspaper was originally published in 

Portuguese, one has to overcome the language 

barrier to do research. Two scholars emerged to 

study the newspaper: one was Wu Zhiliang from 

the Chinese mainland who studied Portuguese as 

an undergraduate, and the other was Camões Tam, 

a native of Macao, who earned his Ph.D. from 

Chengchi University of Taiwan, and was exposed 

to the Catholic Church and Portuguese language 

since childhood. These advantages allowed 

both of them to work with better effect when 

researching the newspaper. In 1995, they shared 

their research on A Abelha da China in a seminar 

at the Chinese University of Hong Kong. In July 

1998, they published an article entitled ‘The 

First Foreign Language Newspaper of China: A 

Abelha da China (1822–1823) of Macao’ in Mass 

Communication Research of Taiwan. This is the 

first academic article written in Chinese that 

focuses on A Abelha da China. Afterwards, Agnes 

Lam and Tang Io Weng, two doctoral students 

studying in Beijing, mentioned A Abelha da China 

in their papers and affirmed the scholarly value of 

the newspaper.

2. THE CONNECTION BETWEEN FANG 

HANQI AND A ABELHA DA CHINA

In 1992, Fang Hanqi and Ning Shufan from 

Fudan University jointly established the China 

Journalism History Society, and Fang served as 

the first and second president of this organisation. 

During the 1990s, he launched a major project 

about writing the General History of Chinese 

Journalism through the platform of the journalism 

major of Renmin University of China. It was 

finally completed in 1992, with two volumes, and 

a total of more than 1,110 pages.

 When reading Gou’s History of Chinese 

Newspapers and Magazines just before the liberation 

(1949), Fang first heard of A Abelha da China. 

In this pioneering work about the history of 

Chinese journalism, Prof. Fang read about a brief 

The inner page of the fac-simile edition of A Abelha da China (1822–1823).



Revista de Cultura • 70 • 2022

A ABELHA DA CHINA: 200 ANOS DE IMPRENSA DE LÍNGUA ESTRANGEIRA EM MACAU

TANG IO WENG

46

introduction to A Abelha da China, which was just 

a few lines of less than 30 Chinese characters apart 

from the year and the name of this newspaper. 

That was everything that he knew about A Abelha 

da China before 1995.

In 1995, Camões Tam travelled to Beijing to 

visit Prof. Fang and presented him with a hardcover 

copy of A Abelha da China, photocopied and 

republished by the University of Macau and the 

Macao Foundation. Except for one lost issue, this 

copy was a complete collection of all the published 

issues of A Abelha da China from the public and 

private libraries in Macao and Portugal. 

Fang wrote in 1998, ‘I was overjoyed, because 

finally I was able to touch this newspaper with my 

own fingers and appreciate it with my own eyes. No 

longer yearning from afar, it was right in front of me. 

There was possibility to study it finally. However, it 

was a pity that one could not have insight into its 

meaning without a good command of Portuguese.’ 14 

Later, Fang referred to some articles about A Abelha 

da China written by scholars from Hong Kong and 

Macao and gained a little more understanding of 

the newspaper. He also learnt that there were quite 

a few errors in the description of the newspaper in 

published monographs on the history of Chinese 

journalism. For instance, four errors were identified 

in the 30-character introduction of A Abelha da 

China included in History of Chinese Newspapers and 

Magazines by Gou. 15

With these new discoveries, Fang felt an 

imminent need to invest human resources in a 

thorough study of A Abelha da China. Therefore, 

he suggested Ms. Cheng Manli, one of his doctoral 

students, to research A Abelha da China for her 

dissertation in journalism history. On one hand, 

Prof. Fang appreciated her courage, on the other 

hand, he worried whether she would be able to 

accomplish the task, as there were two salient 

challenges: the language barrier and the shortage of 

related research materials.

3. THE CASE STUDY BY CHENG MANLI ON 

A ABELHA DA CHINA

How could a doctoral student in Beijing 

carry out a research with nothing but a fac-simile 

edition of A Abelha da China and some incomplete 

materials covered in General History of Chinese 

Journalism by Fang?

For Cheng, then associate professor of 

Renmin University of China, the year 1998 was a 

rather busy one. Apart from taking on the usual 

teaching workload, Cheng was a mentor to some 

master’s degree students, and had to complete her 

doctoral dissertation as well. She was engaged in 

journalism learning, teaching and research since 

she stepped onto the first campus in Chongwen 

district of Renmin University of China in 1978. 

After graduating from university in 1982, she 

was assigned to work for Beijing Daily for a 

year, and then returned to Renmin University 

in pursuit of a master’s degree, specialising in 

theories of journalism. She has devoted herself 

wholeheartedly to journalism education since 

1986. During this period, she went to Leningrad 

University of the Soviet Union as an exchange 

scholar and engaged in the research of journalism 

in the Soviet Union. It was due to her solid 

linguistic knowledge of Russian during her high 

school and university days, and a good command 

of English in the 1980s, that Fang entrusted this 

challenging task to Cheng. At the time, she felt 

overwhelmed. For one thing, she didn’t have a 

clue how to overcome the language barrier. For 

another, it was an extremely unpopular research 

topic at the time. 

According to Cheng’s recollection, she had to 

brace herself to seek help from two teachers from 

Beijing Foreign Studies University (BFSU). After 

three months, she mastered a basic knowledge 

of Portuguese. Equipped with instructions from 

the two language teachers, her assiduous efforts 

and two Portuguese–Chinese dictionaries, she 



2022 • 70 • Review of Culture

THE RESEARCH HISTORY OF A ABELHA DA CHINA, CHINA’S FIRST FOREIGN NEWSPAPER

 A ABELHA DA CHINA: 200 YEARS OF FOREIGN-LANGUAGE PRESS IN MACAO

47

accepted the research topic suggestion by Prof. 

Fang without hesitation and conducted an 

unprecedented academic research on a foreign-

language weekly, which yielded rich fruits in May 

1998: her doctoral dissertation.

Her research on A Abelha da China covered 

the following: the newspaper coverages, the subject 

matter, the style, the communication methods of 

the newspaper, the editors and the distribution 

methods. What’s more, there remained three points 

to be resolved:

1 Why did this newspaper emerge in 1822 rather 

than in an earlier or a later year? 

2 Why was the first newspaper established in 

China published in Portuguese? 

3 What made it possible for a modern Portuguese 

newspaper to survive in the context of China? 

Through independent learning, consultation 

with professors from BFSU and with journalists 

from Xinhua News Agency, and the assistance of 

the dictionaries, Cheng read through A Abelha 

da China page by page. One of the dictionaries 

was worn out during the process. According to 

our conversation in 1998, she expressed that 

sometimes she felt so stressed at the sight of the 

Portuguese materials that she wished she could 

just drop the research paper and have a good 

rest. All her efforts and diligence paid off when 

her doctoral dissertation of 180,000 words was 

successfully approved and the Macao Foundation 

agreed to publish it. Her thesis about A Abelha da 

China had gap-filling significance in the history of 

journalism in China and in Macao, and laid a solid 

foundation for subsequent researchers.

Cheng’s overall evaluation of A Abelha da 

China is as follows, ‘It is characterised by three 

contributions — the first modern newspaper 

published in China, the first newspaper founded 

by foreigners in China, and the first newspaper 

in Macao history.’16 As the workload of teaching 

and work made it difficult for Cheng to come to 

Macao, she missed the opportunity to understand 

the city in person, thus failing to collect data from 

the Portuguese newspapers and periodicals during 

the same period and later for comparison, which in 

turn made her research even more challenging. She 

says, ‘After completing this research, I’ll drop it 

and turn to focusing on other tasks, with the hope 

that my efforts will act as a catalyst to stimulate 

further researchers to carry out further in-depth 

studies, including comparative studies between A 

Abelha da China and other domestic Portuguese 

newspapers at that time, or between newspapers 

published in 1822 and those afterwards, or between 

A Abelha da China and other newspapers published 

in Portuguese and English in China.’17

4. CONTROVERSIES OVER THE STUDIES OF 

A ABELHA DA CHINA

The publication of research results about 

a newspaper is not only the end of one process, 

but can act as the starting point of another one. 

Although the significance of research on A Abelha 

da China by Cheng is widely recognised, there 

remain three differences about the study of A 

Abelha da China among Chinese scholars.

Prof. Fang Hanqi (middle) in an academic activity at Peking University, autumn 
2008. Photo by author.



Revista de Cultura • 70 • 2022

A ABELHA DA CHINA: 200 ANOS DE IMPRENSA DE LÍNGUA ESTRANGEIRA EM MACAU

TANG IO WENG

48

4.1 IS A ABELHA DA CHINA THE FIRST 

NEWSPAPER PUBLISHED IN MACAO?

The scholars of journalism history on both 

sides of the Taiwan Strait, including Cheng, 

generally believe that A Abelha da China was the 

first newspaper published in Macao. However, 

Agnes Lam from the University of Macau points 

out that there could have been an indefinite 

periodical Diário Noticioso (News Daily) in St. 

Joseph’s Seminary before 1822. She mainly quotes 

from the literature of Teixeira and Macao historian 

Beatriz Basto da Silva. In Arquivo da Diocese de 

Macau (Macao Diocese Archive), compiled by 

Teixeira, the text concerning Diário Noticioso goes 

as follows:

[Translation by author] As part of the 

Archives of St. Joseph’s Seminary, Diário 

Noticioso ran from 4 June 1807 to 3 October 

1834. It was published anonymously, 

but from reading it through, it could be 

concluded obviously that Fr. [Joaquim José] 

Leite was the editor. 18

There are five historical materials related to 

Diário Noticioso in Cronlogia da História de Macau 

(Chronicle of Macao History) (1998). Its editor, 

Beatriz Basto da Silva, admitted that she did not 

have access to the originals, and all her statements 

were based on the diocese archives. After analysing 

the materials of Teixeira and Silva, Agnes Lam was 

inclined to believe that this publication was only 

circulated within the seminary and among very few 

departments and groups.

According to the analysis of the above-

mentioned historical materials, Agnes Lam 

characterises A Abelha da China as ‘the first 

newspaper that appeared in Macao immediately 

after the lifting of the ban on newspaper 

publication in overseas provinces.’19 It is also the 

earliest newspaper published in Macao and the 

earliest foreign newspaper in China, the original 

copy of which has been discovered. After a 

comprehensive analysis of the historical materials 

by Teixeira and Silva, as well as the studies by 

Lam, the author believes that Diário Noticioso 

might have been published and circulated in a 

limited scope in the seminary, but it cannot be 

regarded as a general publication with modern 

significance. In addition, the original documents 

have not been found, and all that exists is the 

written record about the newspaper. With the 

absence of Diário Noticioso in a tangible sense, 

this article still regards A Abelha da China as the 

first modern newspaper in Macao.

4.2 CHINESE TRANSLATION OF A ABELHA 

DA CHINA

Originally, there was no Chinese name for the 

Portuguese newspaper A Abelha da China, which 

could be translated literally as ‘bee of China’ in 

English. It was first translated into Chinese when 

Gou Gong Cheng made the brief introduction of 

the newspaper. I believe that the Chinese translation 

of A Abelha da China dates back to the introduction, 

as it says, ‘“A Abelha da China” (translated as 蜜

蜂華報) was launched on 12 September 1822 (the 

first year during the reign of Emperor Daoguang). 

In 1824, it fell into the hands of a radical party and 

was renamed as “Gazetache Macao” [sic], which 

ceased in the year after.’20 

In his article ‘The First Foreign Language 

Newspaper of China: A Abelha da China (1822–

1823) of Macao’, Camões Tam mentioned that 

Taiwanese journalism historian Zeng Xubai once 

adopted the Chinese translation of Mifeng Huabao 

(蜜蜂華報) in his Chinese Journalism History 

published in 1977. Tam believed the republications 

of The History of Chinese Newspapers and Magazines 

in both Chinese mainland and Taiwan never 

made any supplements or revision to the original 

introduction of A Abelha da China. That is to 



2022 • 70 • Review of Culture

THE RESEARCH HISTORY OF A ABELHA DA CHINA, CHINA’S FIRST FOREIGN NEWSPAPER

 A ABELHA DA CHINA: 200 YEARS OF FOREIGN-LANGUAGE PRESS IN MACAO

49

say, the subsequent editions have inherited the 

statement of Mifeng Huabao (蜜蜂華報). As one 

of the earliest Chinese scholars who accessed to 

the newspaper, Tam adopted the translated name 

of Mifeng Huabao (蜜蜂華報) when he researched 

the newspaper in the mid-to-late 1990s.

In General History of Chinese Journalism, 

Volume 1 (published in September 1992), 

chief editor Fang Hanqi continues to use this 

translation. Because of the great influence of Fang 

and publications on the history of journalism by 

the scholars from Renmin University of China, 

most mainland scholars have since adopted the 

translated name in General History of Journalism 

in China.

In 1993, the Cultural Institute of Macao 

published a special topic collection in Review of 

Culture (Chinese version), including five articles 

concerning the Macao news industry, two of 

which were directly related to A Abelha da China. 

The authors of the articles, Manuel Teixeira and 

João Guedes, a TV editor from TDM, are both 

Portuguese. Since both of them wrote in Portuguese, 

the translator of RC translated A Abelha da China 

into Zhongguo Mifeng (中國蜜蜂) and Zhongguo 

Zhifeng (中國之蜂), respectively. These two 

translations are quite close to the later Zhongguo 

Mifengbao (中國蜜蜂報) by Li Changsen.

In her doctoral dissertation on A Abelha da 

China, Cheng Manli adopted the translation in 

General History of Chinese Journalism — Mifeng 

Huabao. A Abelha da China was translated as 

Zhongguo Zhifeng (中國之蜂) in the Volume III 

of Chronicle of Macau, edited by Wu Zhiliang and 

others in 2009,21 and as Zhongguo Mifengbao (中

國蜜蜂報) in Modern Macau Foreign Newspapers 

History by Li Changsen from Macao Polytechnic 

Institute (the present-day Macao Polytechnic 

University) in 2010.

Jin Guoping, who has studied history of 

Macao and Chinese–Portuguese translation for 

decades, discusses the Chinese translation of A 

Abelha da China in his article ‘A Abelha da China 

estudada na Macaulogia’  (A Abelha da China in 

Macaology), which is scheduled for publication 

this year. The author of this article is honoured 

to have access to part of the manuscript and gains 

some insight into his view. He cites the three 

general standards for translation proposed by Yan 

Fu — fidelity, comprehensibility, and elegance, 

emphasising fidelity over comprehensibility and 

elegance. Jin suggests two translations, Huafeng 

Bao (華蜂報) and Huafeng Zhoubao (華蜂周報) 

based on semantic perspectives and agricultural 

taxonomy of Asian bees. He uses and highly 

recommends the translation of Huafeng Zhoubao 

(華蜂周報) in his article.22

In general, there are four major Chinese 

translations of ‘A Abelha da China’ since 1927:

1 Mifeng Huabao (蜜蜂華報) by Gou Gong 

Cheng; 

2 Zhongguo Mifeng (中國蜜蜂) and Zhongguo 

Zhifeng (中國之蜂) respectively by translators of 

the Review of Culture; 

3 Zhongguo Mifengbao (中國蜜蜂報) by Li 

Changsen;

4 Huafeng Zhoubao (華蜂周報) by Jin Guoping.

According to the original meaning of the 

Portuguese ‘A Abelha da China’, the translation 

by Li, the most updated suggestion by Jin sounds 

more appropriate. However, Chinese researchers 

may not easily adapt to translations other than 

Mifeng Huabao. There are two main reasons: 

firstly, Mifeng Huabao has been adopted for 

such a long time, and General History of Chinese 

Journalism has far-reaching academic influence; 

secondly, the publication of Mifeng huabao yanjiu 

(Research on A Abelha da China) by Cheng, 

which is regarded as the most specific case study 

of A Abelha da China, has reinforced the adoption 

of Mifeng Huabao.



Revista de Cultura • 70 • 2022

A ABELHA DA CHINA: 200 ANOS DE IMPRENSA DE LÍNGUA ESTRANGEIRA EM MACAU

TANG IO WENG

50

4.3 THE STAGING OF MACAO PRESS 

HISTORY 

Although the staging of Macao press history 

is not the focus of research about A Abelha da 

China, it is a perspective that cannot be ignored, 

because it is natural for a press history to experience 

a starting point, development and different stages. 

In his work Modern Macau Foreign Newspapers 

History, Li Changsen sorted out the three staging 

methods and divided Macao press history from 

1822 to 1999 into four stages. 

According to Li, Lo Koon Cheung and 

Camões Tam divided the press history into three 

stages based on its natural state of the development: 

the beginning stage (1822–1911), the transition 

stage (1911–1949) and the flourishing stage 

(1949–present). This staging method means to 

link the development of Macao press industry 

with the process of modern Chinese history. The 

second staging method comes from Agnes Lam 

based on Macao–Portugal relationship, which 

includes four stages: the first stage (1822–1910, 

the overthrow of the absolute monarchy and 

founding of republic), the second stage (1910–

1930, years of political turmoil), the third stage 

(1930–1974, the dictatorship period), and the 

fourth stage (1974–present, from the Carnation 

Revolution until today). Cheng Manli proposed 

Prof. Cheng Manli (middle with a bouquet) with her Ph.D. and master’s graduates at the Commencement Ceremony of the Journalism and Communication School at Peking 
University, 2013. Photo by author.



2022 • 70 • Review of Culture

THE RESEARCH HISTORY OF A ABELHA DA CHINA, CHINA’S FIRST FOREIGN NEWSPAPER

 A ABELHA DA CHINA: 200 YEARS OF FOREIGN-LANGUAGE PRESS IN MACAO

51

a third staging method based on the concept of 

colonisation, which includes three stages: the 

‘quasi-colonial’ stage (1822–1887), the ‘colonial’ 

stage (1887–1999) and the reunification stage 

after the Handover (1999–present/future). This 

staging method is different from the previous two 

in the concept of colonisation and the Chinese 

perspectives.23

By integrating the credibility of the above 

three methods, Li Changsen summarised four 

stages according to the historical background 

of China and Portugal, and their influence on 

Macao society: the first stage (1822–1849), the 

second stage (1849–1911), the third stage (1911–

1949), and the fourth stage (1949–1999).24 Three 

dividing years were identified: 1849, 1911 and 

1949. It was in 1849 that Ferreira do Amaral, then 

Governor of Macao, was assassinated, before then 

the Portuguese rulers had full control over Macao. 

In 1911, the 1911 Revolution broke out in China 

and the Republic of China was established. 1949 

saw the birth of New China — People’s Republic 

of China. 

This article lists the above four staging 

methods to provide a new perspective for further 

exploration, the perspective of media censorship. 

In her unpublished master’s thesis ‘Research on 

Contemporary Macao News Management System’ 

(2021), Hao Na proposed that news management 

could be divided into four periods. The first 

period (1822–1936) was about the Portuguese 

government lifting the ban on publishing and 

granting freedom of the press. The second period 

(1937–1974) was the period of the press censorship. 

The third period (1975–1989) enjoyed liberal 

press environment as the Carnation Revolution 

gained freedom of speech and press, but there was 

still a lack of comprehensive legal regulations. The 

fourth period (1990–1999/future) was the period 

of legal localisation with the practice of press law 

and broadcast law in Macao.25

CONCLUSION

This article systematically sorts out the 

research process of A Abelha da China, especially 

the related scholarship conducted in Chinese, so 

as to make a modest contribution to the further 

studies of foreign press in Macao. Although this 

article presents the three major controversies 

among Chinese scholars, further research needs 

to be conducted to obtain in-depth research 

findings or innovative ideas on these academic 

controversies. This article does not aim to provide 

a final answer, but rather to present various 

perspectives for future researchers. It affirms 

that the study of foreign newspapers is very 

important to the history of journalism in Macao, 

which can provide supplementary perspectives 

about the history of journalism in China. For 

example, the existence of Portuguese newspapers 

indicates that foreign newspapers in China have 

a third trend besides religious newspapers and 

business newspapers — political press. As news 

today will become the historical materials of 

tomorrow, the scripts of the press releases of that 

period reflect the political situation in Portugal 

and Macao, thus providing materials concerning 

political, economic, cultural and socio-historical 

perspectives. A case in point is ‘Huigui hou Aomen 

yingwen meiti fazhan chutan’ (A Preliminary Study 

on the Development of English-language Media in 

Macao after the Handover to the People’s Republic 

of China) by Tang Io Weng,26 which reflects the 

relationship between the industrial structure, 

population composition, crisis awareness and the 

development of English-language media in Macao. 

Scholars of journalism history who study foreign 

newspapers in Macao can focus on case studies, 

and also conduct comparative studies of journalists 

and newspaper editorial teams, so as to reflect the 

political and social significance. Scholars may also 

explore the history of journalism thoughts, or the 

study of media management systems.



Revista de Cultura • 70 • 2022

A ABELHA DA CHINA: 200 ANOS DE IMPRENSA DE LÍNGUA ESTRANGEIRA EM MACAU

TANG IO WENG

52

NOTES

1 Hanqi Fang, “Mifeng Huabao yu Zhongguo baoye shi,” 
Aomen zazhi, no. 7 (December 1998): 90–91.

2 Fang, “Mifeng Huabao yu Zhongguo,” 90–91.
3 Manli Cheng, Mifeng huabao yanjiu (Macao: University 

of Macau; Macao Foundation, 1998), 1–4. 
4 Camões C. K. Tam and Zhiliang Wu, “Zhongguo lingtu 

shang de di yi fen waiwen baozhi: Aomen de puwen 
mifeng huabao (1822–1823),” Xinwenxue yanjiu, no. 57 
(Autumn 1998): 223.

5 Changsen Li, Jindai Aomen waibao shigao (Guangzhou: 
Guangdong People’s Publishing House, 2010), 4.

6 Gabriel Fernandes, “O Jornalismo em Macau,” Boletim 
da Sociedade de Geografia de Lisboa 8, no. 5 ([1888–
1889]): 235.

7 J. M. Braga, “The Beginnings of Printing at Macao,” 
STVDIA, no. 12 Separata (July 1963): 29–137.

8 The first edition of Imprensa Periódica Portuguesa no 
Extremo Oriente was published in 1965, the second in 
1999 by the Cultural Affairs Bureau.

9 Manuel Teixeira, Imprensa Periódica Portuguesa no Extremo 
Oriente (Macao: Instituto Cultural, 1999), 5–11.

10 João Guedes, “Yi chang geming, yi wei faguan he yi 
ge yongyu kenhuang de jizhe: Zhongguo Mifeng de 
duanxun,” Review of Culture (Chinese Edition), no. 11–
12 (1993): 27–32.

11 Gong Cheng Gou, Zhongguo bao xue shi (Beijing: SDX 
Joint Publishing, 2011), 78.

12 Tam and Wu, “Zhongguo lingtu shang,” 214.
13 Hanqi Fang, ed., Zhongguo xinwen shiye tongshi, vol. 1 

(Beijing: China Renmin University Press, 1992), 282.
14 Fang, “Mifeng Huabao yu Zhongguo,” 90.
15 Errors occurred in the edition published in 1927 and 

remained uncorrected in two reprinted versions.
16 Cheng, Mifeng huabao yanjiu, 1–4.

17 The author of this article interviewed Cheng Manli in 
1998, and the interview script was published in Macao 
Magazine. Io Weng Tang, “Cheng Manli keku gongjian, 
jie chu ‘Mifeng Huabao’ yanjiu chengguo,” Aomen zazhi, 
no. 7 (December 1998): 89.

18 The original Portuguese text is, ‘Este Diário, que pertence 
aos Arquivos do Seminário de S. José, vai de 4 de Junho 
de 1807 a 3 de Outubro de 1834. Não tem o nome do 
autor, mas pela leitura depreende-se claramente que foi 
o Pe. Leite que o redigiu.’ Manuel Teixeira, Arquivos da 
Diocese de Macau, vol. 1 (Macao: Tipografia da Missão 
do Padroado, 1970), 113.

19 Agnes Iok Fong Lam, Zhongguo jindai baoye de qidian: 
Aomen xinwen chubanshi (1557–1840) (Macao: Instituto 
Cultural; Beijing: Social Sciences Academic Press 
(China), 2015), 113.

20 Gou, Zhongguo bao xue shi, 78.
21 Zhiliang Wu, Kaijian Tang and Guoping Jin, eds., 

“Qing zhongqi (1760–1844),” in Aomen biannianshi 
(Guangzhou: Guangdong People’s Publishing House, 
2009), 3:1413–1415.

22 Guoping Jin, “A Abelha da China Estudada na 
Macaulogia,” in “A Abelha da China” nos Seus 200 Anos: 
Casos, Personagens e Confrontos na Experiência Liberal de 
Macau (Lisbon: CCCM, 2022), 15–21.

23 Li, Jindai Aomen waibao, 14–19.
24 Li, Jindai Aomen waibao, 14–19.
25 Na Hao, “Research on Contemporary Macao News 

Management System” (Unpublished, master’s thesis, 
MUST, 2021).

26 Io Weng Tang, “Huigui hou Aomen yingwen meiti 
fazhan chutan,” Macao Daily, April 20, 2022, 
h t tp : / /www.macaoda i l y. com/html /2022-04/20/
content_1591627.htm.

BIBLIOGRAPHY

Braga, J. M. “The Beginnings of Printing at Macao.” STVDIA, 
no. 12 Separata (July 1963): 29–137.

Cheng, Manli 程曼麗. Mifeng huabao yanjiu 蜜蜂華報研究 
(Research on A Abelha da China). Macao: University 
of Macau; Macao Foundation, 1998. 

Fang, Hanqi 方漢奇. “Mifeng Huabao yu Zhongguo baoye shi 
《蜜蜂華報》與中國報業史 (A Abelha da China and 
History of Chinese Journalism).” Aomen zazhi 澳門雜
誌 (Macao Magazine), no. 7 (December 1998): 90–91.

                  . ed. Zhongguo xinwen shiye tongshi 中國新聞事業通史 
(General History of Chinese Journalism), vol. 1. Beijing: 
China Renmin University Press, 1992.

Fernandes, Gabriel. “O Jornalismo em Macau.” Boletim da Sociedade 
de Geografia de Lisboa 8, no. 5 ([1888–1889]): 235.

Gou, Gong Cheng 戈公振. Zhongguo bao xue shi 中國報學史 
(History of Chinese Newspapers and Magazines). 
Beijing: SDX Joint Publishing, 2011.

Guedes, João. “Yi chang geming, yi wei faguan he yi ge yongyu 
kenhuang de jizhe: Zhongguo Mifeng de duanxun 一
場革命，一位法官和一個勇於墾荒的記者——
《中國蜜蜂》的短訊 (A Revolution, a Judge and a 
Pioneering Journalist — Brief Message about A Abelha da 
China).” Review of Culture (Chinese Edition), no. 11–12 
(1993): 27–32.



2022 • 70 • Review of Culture

THE RESEARCH HISTORY OF A ABELHA DA CHINA, CHINA’S FIRST FOREIGN NEWSPAPER

 A ABELHA DA CHINA: 200 YEARS OF FOREIGN-LANGUAGE PRESS IN MACAO

53

Hao, Na. “Research on Contemporary Macao News Management 
System.” Unpublished. Master’s thesis, Macao University 
of Science and Technology, 2021.

Lam, Agnes Iok Fong. Zhongguo jindai baoye de qidian: Aomen 
xinwen chubanshi (1557–1840) 中國近代報業的
起點：澳門新聞出版史（1557－1840）	 (The 
Beginning of the Modern Chinese Press History: 
Macao Press History (1557–1840)). Macao: Instituto 
Cultural do Governo da R.A.E. de Macau; Beijing: 
Social Sciences Academic Press (China), 2015.

Li, Changsen 李長森. Jindai Aomen waibao shigao 近代澳
門外報史稿 (Modern Macau Foreign Newspapers 
History). Guangzhou: Guangdong People’s Publishing 
House, 2010.

Tam, Camões C. K. 譚志強, and Zhiliang Wu 吳志良. “Zhongguo 
lingtu shang de diyi fen waiwen baozhi: Aomen de 
puwen mifeng huabao (1822–1823) 中國領土上的第
一份外文報紙：澳門的葡文《蜜蜂華報》（1822
－1823）	(The First Foreign Language Newspaper of 
China: A Abelha da China (1822–1823) of Macao).” 
Xinwenxue yanjiu 新聞學研究 (Mass Communication 
Research), no. 57 (Autumn 1998): 213–228.

Tang, Io Weng. “Cheng Manli keku gongjian, jie chu ‘Mifeng 
Huabao’ yanjiu chengguo 程曼麗刻苦攻堅，結出
《蜜蜂華報》研究成果	(Cheng Manli studied very 
hard and gave result in the research of A Abelha da 
China).” Aomen zazhi 澳門雜誌	(Macao Magazine), 
no. 7 (December 1998): 98.

                   . “Huigui hou Aomen yingwen meiti fazhan chutan 
回歸後澳門英文媒體發展初探	 (A Preliminary 
Study on the Development of English-Language 
Media in Macao after the Handover to the People’s 
Republic of China).” Macao Daily, April 20, 2022. 
http://www.macaodaily.com/html/2022-04/20/
content_1591627.htm.

Teixeira, Manuel. Arquivos da Diocese de Macau, vol. 1. Macao: 
Tipografia da Missão do Padroado, 1970.

                 . Imprensa Periódica Portuguesa no Extremo Oriente. 
Macao: Instituto Cultural, 1999. 

Wu, Zhiliang 吳志良, Kaijian Tang 湯開建, and Guoping Jin金
國平, eds. Qing zhongqi (1760–1844) 清中期（1760
－1844）(Mid-Qing period (1760–1844)). Vol. 3 of 
Aomen biannianshi 澳門編年史 (Chronicle of Macau). 
Guangzhou: Guandong People’s Publishing House, 2009.


	_Hlk102748030
	_Hlk102404093
	_Hlk102293061
	_Hlk113395226
	_Hlk113578040
	_Hlk118895853
	_Hlk118896668

